برخی شُبهات
برخی شُبهات
زمانه چنان شده که نه تنها قاموس لغات بهم ریخته بار معنائی کلمات دگرگونه شده بلکه آموزه ها نیز قلب شده و با ایجاد شُبهات چیزی که برجا باید باشد استوار نمانده. در زیر به ذکر چند نمونه اشاره میشود.
اصولگرا: در حالیکه بار معنائی اخلاقی دارد ولی امروزه رسم است به کسانی اطلاق شود که تابع هیچ اصول اخلاقی نیستند. اصولگرای واقعی اوست که پایبند اخلاق، منطق، و اصول علمی باشد که در شرایط حاضر بهای آنرا با برچسب خوردن تحت عناوینی مثل "دشمن" یا "جاسوس" میپردازد.
عمود خیمه: بمعنای چوبی است که دکل مرکزی نگاهداری خیمه باشد. کاربرد آن متعلق به دوران قدیم است. منتها مرتب در بحث های سیاسی استفاده میشود که حاکی از نکته ای مهم و اساسی است. این نکته که زندگی ما هنوز متکی به نحوه زندگی هزار و چند صد سال پیش در بیابان های عربستان است. چیزی که عربستان خود امروز از آن دست برداشته است!
روحانیت: این نیز حاکی از شغلی است که ادعای ارتباط با روح دارد. که در واقع، اصطلاحی جدید است جایگزین شیخ، آخوند، و مُلا که از پایان دوره قاجار رایج شده است. اما در عمل به تنها چیزی که میپردازد مادّیات است که مادّه و دنیای مادّی در تقابل با "روح" و روحانیات است! به صاحبان این شغل، "عُلما" یعنی صاحبان "علم" هم خطاب میشود.
نه شرقی نه غربی: با اینکه شعار مزبور اساس سیاست جمهوری اسلامی میباشد اما امروز مصلحت چنین ایجاب کرده فوراً نزد برادر شرقی رفته قرارداد جامع 20 ساله امضاء شود که حتی مجلس خودی نیز در جریان آن نیست! راستی چه شد آن مجلس مشروطه اواخر قاجار که علیرغم همه بی سروسامانی، مانع از پاگرفتن قرارداد ننگین 1919 وثوق الدوله شد؟!
فیلتر: نه تنها در معنای سخت افزاری برای دسترسی به اطلاعات "فیلتر" گذاشته اند، بلکه در معنای نرم افزاری نیز فیلتر نصب کرده اند. چشم و گوش یگانه راه ارتباطی ما برای کسب خبر از دنیای پیرامونی میباشد. یک راه برای ایجاد اختلال در این کانال ارتباطی، ترویج اطلاعات غلط است. اما روش اساسی تر و با دوام تر نصب فیلتر نرم افزاری در پیش چشم و گوش است که آنچه را وارد میشود دچار اعوجاج کند. طایفه ای از ارباب دیانت مدتهاست بدین فن آوری دست یافته اند.
نیک و بد: جای خیر و شرّ با هم عوض شده بطوریکه او را که خیریه ای با کمکهای مردمی دایر و به ضعفا یاری میرساند، دستگیر و مؤسسه او را که اتفاقاً نام ائمه را داشت تعطیل کردند. یکی دیگر را که به درماندگان و آوارگان از جنگ های نیابتی کمک کرده زخم ها را التیام میداد، دستگیر و به اعدام محکوم کرده اند. بجای اینکه به امثال این افراد مدال داده از آنها تقدیر شود، آنها را محکوم کرده در عوض، مدال را به او که هواپیمای مسافری ساقط میکند میدهند.
توجیه: در آتشسوزی گسترده لس آنجلس، برخی مقامات اظهار خشنودی کرده آنرا بحساب انتقام الهی گذاشتند. اما دو روز بعد که خوابگاه دانشگاه اصفهان دچار آتش شد، با سلب مسئولیت از خود میگویند امریست طبیعی که همه جا رخ می دهد.
شکست و پیروزی: رسم است شکست خود را پیروزی و پیروزی دیگران را شکست قلمداد کرده متشابهاً کارهای شرّ خود را خیر جلوه دهند. اگر نتایج منفی کارهای این چهار دهه اخیر در نظر گرفته و مانند تکه های پازل کنار هم چیده شود، هر ناظر بیطرفی را ناچار خواهد ساخت که احتمال اینکه همه کارها در همه حوزه ها تصادفاً معیوب از کار در آمده باشد را بسیار ضعیف و در حد صفر بداند. پس قطعاً باید اراده ای کلی وجود داشته باشد که برخلاف خواست و نظر عموم بخواهد سرزمینی سوخته تحویل آیندگان دهد. این اراده مافوق همه اراده ها چیست؟ شاید اگر به سبک رایج در گفتمان متدین ها بیان شود، فقط اراده ابلیس است که جز ویرانی هدفی ندارد. طبعاً او با شاخ و دُم بر تخت نخواهد نشست بلکه در هیئتی ظاهر خواهد شد که احترام عامه را جلب کرده باشد. یعنی در شمایل مقدسین با ظاهری محترمانه و گفتاری فریبنده و گیرا.
خلاصه آنکه، علاوه بر مادّیات و بحران معیشت، اخلاقیات نیز دچار بحرانی بمراتب شدیدتر است. مفسدین و متجاوزین به حقوق مردم پاداش میگیرند حال آنکه نیکان، اگر دربند نشده باشند، محکوم به انزوا و تبعید هستند. با ذکر همین چند نمونه سوأل میشود چگونه ممکن است شبهات توانسته باشد چنین حجم عظیمی از ویرانی را سبب شده باشد که هر انسان متعارفی راهم متعجب و هم متأثر و متألم سازد؟ براستی خشت اول چه بوده که شاعر نالان گفته: خشت اول چون نهد معمار کج.. .
در روزگارگذشته در همین تهران زبان زرگری وزبان مرغی !؟وجود داشت آزجزئیاتآن میگذریم که اینها زبان نبوده بلکه تنها یک حرف ثابت به اول کلمات اضافه میشد بدینوسیله میخواستندزبانشان را کسی بجز خودشان نفهمدحالا ما هم زبان اینان را نمیفهمیم میدانید که استبدادودموکراسی مانند جن وبسم الله میماننددر دموکراسی دررأس حکومت رهبر دائمی وجود نداردواز دیگرشاخصهای آن تحزب وجدا نبودن حکومت از مردم میباشد وبعبارتی زبان مردم وحکومت یکیست