خوش خیالی
خوش خیالی
خوش خیالی چیست؟ نوعی باور است که علیرغم اینکه شخص خودش میداند غلط است با اینحال آنرا باور دارد! مثل چه؟ بطور دائم تبلیغات وسیعی در روزنامه و رسانه درباره رویش مجدد مو میبینیم. تبلیغ درباره انواع شامپو برای جلوگیری از ریزش مو، درمان مو، رویش مجدد مو و امثال آن. محافل دانشگاهی به تأکید میگویند چنین چیزی ممکن نیست معهذا با اینکه ما از این واقعیت باخبریم، باز هم گول این وعده ها را میخوریم. مثل این است که دوست داریم گول بخوریم و حاضر باشیم پول گزاف برای این موادی که میدانیم صحتی در قولشان نیست بپردازیم. این نمونه ای از روشن ترین مصادیقی است که نشان میدهد در درجه نخست این ما هستیم که دوست داریم فریب بخوریم. در درجه بعد، فریب دهندگان هستند که صرفاً از این خاصیت آدمیزاد استفاده میبرند.
حال باید پرسید واقعاً چرا با وجودی که افراد میدانند شامپو در این کار مؤثر نیست باز هم توجه نمیکنند. شاید اگر هم اندک تأثیری باشد آنرا باید بحساب ماساژی گذاشت که پوست سر با شامپو یا بی شامپو دریافت میکند. شاید فرد پیش خود حساب میکند حتی اگر نیم درصد هم حقیقتی در معجزه ای که ادعا میشود باشد حاضرم پولم، بلکه جانم، را فدای همان نیم درصد کنم! این نوع استدلال ما را یاد استدلال معروف یکی از مقدسین میاندازد که هنگام حج به دهریون توصیه میکرد تا دیر نشده دست از لجاجت برداشته به خیل حجاج بپیوندند که اگر باور مؤمنین راست باشد آنها رستگار و شما خاسر، و اگر راست نباشد هیچکس زیانی نکرده. مشابه همین استدلال را بعدها در برهان ارائه شده توسط فیزیکدان فرانسوی، بلز پاسکال، میبینیم. استدلال او معروف به شرط بندی پاسکال از این قرار است که باور به وجود خدا پاداشی بینهایت (بهشت جاودان) دارد و عدم اعتقاد جریمه ای بینهایت (دوزخ). او بر مبنای احتمالات ثابت میکند صرفه در اعتقاد به وجود خداست و آدم عاقل در این موضع بین نفی و اثبات، گزینه باور به خدا را انتخاب میکند زیرا حتی اگر عقیده ناباورمندان درست باشد، بازهم هیچکس زیانی نکرده است.
البته در برهان فوق ایراداتی وارد کرده اند که بدان نمیپردازیم که در مراجع آمده است. اما ایراد مهم دیگری که در بطن اینگونه استدلالات نهفته است اینست که مدعی ممکن است ما را متقاعد کند فلان کاری که زیان آشکاری ندارد انجام دهیم بخاطر پاداشی که در آخر نصیب میشود. زیرا اگر هم نصیب نشود زیانی نکرده ایم. با این استدلال انجام هرکار حشوی باید محل اعتنا قرار گیرد! روش جادو جنبل نویسان در همین راستا توجیه میشود. در جامعه ای که ماوراءالطبیعه حاکم باشد تجارت از این نوع رونق میگیرد. امروزه در دنیای حاکمیت پول میبینیم چگونه خوش خیالی به درآمدهای بادآورده و البته زیانهای خانمان بر بادده انجامیده است. نمونه آنرا در رمزارز خانم "روژا ایگناتووا" قبلاً دیده ایم که چگونه پیروان خوش خیال بر قداست او سوگند میخوردند. میتوان تصور کرد، و حتی برأی العین دید، که وقتی حاکمیت پول با حاکمیت ماوراءالطبیعه و خرافات درآمیزد چه معجون عجیبی از کار در میآید.
باید پرسید با وجود تجاربی که دیگران داشته اند و با وجود دسترسی به اخبار در دوران رسانه های مجازی، چرا هربار باید تجربه ها را تکرار کنیم؟ مگر تجربه ها انباشته نمیشود؟ چرا تجارب گذشتگان بسادگی فراموش میشود؟ یا شاید تاریخ را نمیخوانیم؟ همه اینها به کنار، عقل متعارف که در اختیارمان هست چرا استفاده نمیکنیم؟ چرا بسادگی فریب وعده های جذاب ولی توخالی را میخوریم؟ پیشنهاداتی چنان جذاب که نتوان رد کرد. باور کردن اینکه آب و برق و سایر خدمات دولتی را برای شما مجانی میکنیم؟ این خوش خیالی از کجا سرچشمه میگیرد؟ اما فریب خوردگان در آخر، نتایج فاجعه بار طبیعی آنرا برأی العین میبینند. در مجاب کردن خوش خیال ها دستکم دو اصل در نظر گرفته میشود. یا باید پول را در ویترین گذاشت و یا باورها را. گاهی هم هردو را که بسیاری سخت طالب هم دنیا و هم آخرت هردو با هم هستند.
خلاصه آنکه، خوش خیالی را با خوش بینی متعارف اشتباه نگیریم. خوش بینی معقول محرک پیشرفت و اعتلا میشود و خوش خیالی باعث دردسر. خوش خیالی اغلب سرچشمه در بلاهت و کند ذهنی دارد و طمع عامل تشدید آن. گاهی هم سرچشمه در دروغ بافی و شیادی دارد. فقط قسمت پُر لیوان را ببینید! آنجا که شکست ها و ناکامی ها را پیروزی جلوه داده ملتی را گمراه میکنند. آنچه موجب مهار خوش خیالی است چیزی جز پرسشگری و محیطی آزاد برای طرح آن نیست که خود الزامات دیگری را میطلبد که پیشتر بدان اشاره شده است.
جناب استاد خوش خیالی رامیتوان معلول دانست علت آن هم فقروبیدانشی وجهالت وبی فرهنگی است چرا که هرکجا علم ودانش ورفاه وآزادی باشد این پدیده نیز بیشتر است بویژه در کشورهای استبدادزده
ببینید چند دهه است که میگویند دلار نخرید ارزان میشود !حال اگر کسی آگاهیهای اقتصادی وسیاسی داشته باشد به آسانی خواهددانست که این امر غیر ممکن است