فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

الفاظ و معانی

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۰۱:۰۴ ب.ظ

الفاظ و معانی

    پیرو آنچه درباره تأثیر الفاظ گفته شد اینک به معانی پشت آن میپردازیم.  گفتیم که الفاظ و نحوه ارائه سخنان در مناظره های انتخاباتی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.  منتها اثر مثبت سخنان هنگامی است که صداقتی نیز در کار باشد و خطیب آنقدر صدیق باشد که اگر کارنامه مثبتی ندارد، به اشتباهات خود، اذعان کرده و خود را در مقابل تبعات آنها، دستکم یکی، مسئول بداند.  اما اگر بجای صداقت، دروغ و ریا محور مناظرات باشد و مردم اثرات فاجعه بار کارهای سخنران را در زندگی شخصی خود دیده باشند، صد البته الفاظ نتیجه معکوس ببار خواهد آورد؛ مگر دستکاری اعداد کمکی کند.  بعبارت دیگر، اینجا نه الفاظ بلکه تجربه عینی تعیین کننده است.  تازه این تجربه عینی، ناشی از معیشت کوچک مردم است و نه آنچه نمیبینند که تخریب گسترده سرزمین و ضررهای نجومی به زیربنای صنایع ملی یا در نفت و گاز و هدر دادن فرصت هاست!

    باری، فرهنگ ما پیشینه ای دور و دراز دارد و الفاظ در این پیشینه طولانی شکل گرفته اند.  جز برخی استثنائات، واژگان امروزی ما و معانی آنها کم و بیش همانها هستند که در زمان رودکی بوده و شعرا و ادبای بعدی ادامه دهنده آن بوده اند.  اما شوربختانه موجی که در این چهل و چند ساله اخیر باعث زیر و زبر شدن همه ارزش های مادّی و معنوی شده است، الفاظ را نیز بی نصیب نگذاشته است.  که تهاجم فرهنگی، اتفاقاً از سوی همان کسانی صورت گرفته و میگیرد که فریبکارانه انگشت اتهام را بعوض خود، رو به خارج گرفته اند.  حکایت "آی دزد آی دزد" رویه غالب این زمانه است!

    بر الفاظ و معانی نیز همچون سایر چیزها در این دوران جفای بسیار رفته است.   یکی از آنها واژه "اصول" است.  این واژه همواره معنائی مثبت داشته است.  همواره اینگونه بوده است که مثلاً آنکس که پایبند اصول است یعنی فردی است محترم و منطقی و اخلاق مدار و اگر در کار تجارت است، دست پاک و اگر در کار سیاست درستکار.  اینها همه آن چیزی بوده که به ذهن مردم ما تا پیش از نظام اسلامی از واژه "اصول" تداعی میشد.  اما امروزه درست عکس آن به اذهان متبادر میشود.  نیازی به مراجعه به فرهنگ لغات نبوده زیرا مردم عادی این معانی جدید و تحریف شده را از رفتار مسئولین نظام براحتی درمی یابند.  آنچه امروز از واژه "اصولگرا" به ذهن مخاطب عادی خطور میکند درست مخالف آنچه نیاکان ما در ذهن داشته اند است.  کافیست مصادیق آن از مردم کوچه و بازار پرسش شود تا با نام و نشان بشما نشان دهند. 

    واژه تحریف شده بعدی، "اصلاح" است.  این نیز در گذشته نه چندان دور معنای مثبتی را به ذهن متبادر میساخت.  اصلاح یعنی نظم و سامان دادن به چیزی که نیازمند کمک است تا آن را از وضع حاضر به وضع بهتری ارتقا داد.  لذا اصلاح کردن امور یعنی سامان دادن و مؤثرتر کردن آن امور در جهت خیر عمومی.  در حالیکه در معنای امروزی سامان دادن و مؤثر ساختن امور در جهت "خیر خصوصی" است.  درست همانطور که خصوصی سازی برای صنایع و معادن و ثروت ملی انجام شده که نتایج آن بر همه آشکار است.  لذا واژه "اصلاح طلب" ابداً در آن معنای سابق کاربرد ندارد بلکه فرد مزبور در خدمت جریانی است که در صدد رسیدن به قدرت سیاسی و بهره خوری از مزایای آن است.

    لذا منازعه دو جریان "اصلاح طلب" و "اصولگرا" باید در معنای امروزی دیده شود.  در حقیقت آنچه در پشت این دو واژگان نهفته است چیزی جز تقلا برای قبضه قدرت سیاسی نیست.  یعنی قرار گرفتن در موقعیتی که افراد جریان پیروز به آب و نوایی رسیده و در غارت ثروت ملی از رقیب عقب نماند.  نه اصلاحی درکار است و نه اصولی در معنای حقیقی در کار است.  واژه خدمت نیز از همان قسم واژگان تحریف شده است.  منظور از خدمت نه برای مردم بلکه برای نظام است!  بی جهت نیست اکثریت با دیدن رفتار و عملکرد هردو جریان از آنها تبرّی جسته اند.  جامعه در این موارد نیازی به فرهنگ لغات ندارد بلکه تجربه عینی راهنمای اوست.  میزان عوامفریبی اولی بیش از دومی است چه اینکه اولی توده عوام را با اصطلاحات شیک و فریبا به گمراهی میکشاند و جفائی که در حق مُلک و ملت کرده و میکند بیش از دیگری است.

خلاصه آنکه، از همین قسم است الفاظ دیگر مثل "مردم سالاری" که مرتب بکار میرود.  یا لفظ "جمهور" که از همان قسم الفاظ تهی شده از معناست.  در لغت به معنای "همه مردم" یا جمهور مردم است حال آنکه در عمل به جمهور یکنفر تنزل داده شده که طبعاً بی معناست.  نکته مهم دیگر در این راستا مربوط به حوزه روان شناسی است که وقتی سخنران در یک مجلس 100 نفری با دست زدن حُضار روبرو شود خود را گم کرده با توهُم اینکه میلیونها طرفدار دارد دچار پارانویا میشود.  اینها مطالب مهمی است که باید مفصلاً توسط محققین تحلیل و بررسی شود، هرچند قشر حاکم با هرگونه روشنگری ضدیت دارد.

نظرات  (۴)

استاد ارجمند زمانی نیوتون میگفت اگر شماره اتم‌های جهان رابدانیم همه آینده را می‌توان دانست که چه میشود امروز سیاست در زمره دانش‌ها میباشد نه درساحت رمل و اسطرلاب ومابعدالطبیعه که میبایست سیاست رااز مدارس ودانشگاها بگونه آکادمیک آموخت وبا بهره گیری از گذشته و تجزیه وتحلیل آن ووضعیت حال آینده را پیش بینی کرد روشن است که این پیش بینی سد در سد نمیباشد چون ما همه داده را که مورد نیاز است نمیدانیم چیزی که بسیار شگفت آور است اینکه که واژه ها وبنیانها در ایران ما واژگونه است دوستی نوشته بود اگر آب دردست دارید زمین بگزارید و رای بدهید به او گفتم مگر چوپان را بر میگزینند یا گوسفند را باری همین رای گیری رفراندوم بود نه انتخاب رئیس جمهوری براستی رهبر ما بسیار آدم شرافتمند و درویش میباشد و اگرمیخواست یک دهم از اختیارات خود که در قانون اساسی آمده استفاده نماید چه می‌شد ؟

جناب دکتر میدانیم که مستوفی الممالک آشتیانی از رجال خوش نام و فرنگ دیده و ‌فرهیخته ایران واز خطه قائم مقام فراهانی و ‌امیرکبیر بوده او پنج دوره نخست وزیری دوره قجری ایران بباد ده و یک دوره نخست وزیری پهلوی اول را در کارنامه سیاسی خود دارد در آخرین دوره نخست وزیری خود در جواب سید حسن مدرس می‌گوید« آقایان معده من ضعیف وتحمل گوشت خوردن را ندارد وانگهی این ایام کسی باید سر کار بیاید که آجیل بگیرد و آجیل بدهد من نه آجیل میگیرم و نه آجیل میدهم » اکنون دوره آجیل گرفتن وآجیل دادن است که اینهمه کاندیدای رئیس جمهوری می‌شوند وگرنه در قانون اساسی ودر عمل اختیارات رئیس جمهور از تدارکاتچی هم کمتر است چرا اینهمه دروغ ووعده غیر ممکن می‌دهند در میان اینان که همه دکترهستند یک نفر اقتصاد دان وسیاست مدار ومسلط به یک زبان خارجی نیست همه اینان۰۰۰ هستند دو پایه اساسى دموکراسى تحزب وانتخابات أست که این هر دو در اینجا مفقود أست 

سجه وسجاده ومهرى مرتب کرده شیخ

تا چه پیش اید خدایا دام تزویر أست ومن 

آقاى قریب سرانجام در دور دوم راى بدهیم یا نه چون گزینش بین خوب وخوبتر أست؟

  • پور کریمی
  • با سلام آقای دکتر رای دادن بمعنی پیمان بستن وتأیید رهبر معظم انقلاب وجمهوری اسلامی میباشد ‌ربطی به بهبود وضع اقتصادی و ‌سیاسی مردم ندارد چون اینها به رئیس جمهور وابسته نیست۵۸۵۸۸

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی