فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

وزن شما روی خورشید

سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۹ ب.ظ

وزن شما روی خورشید چقدر است؟

وزن از جنس نیروست و لذا حاصلضرب جرم در شتاب است.  یعنی:

P= m . g
که در آن  m  جرم جسم و   g شتاب جاذبه است که روی کره زمین ما برابر    9.8 متر بر مجذور ثانیه است.   این شتاب جاذبه ناشی از گرانش جرم سماوی بوده و طبق رابطه زیر با جرم و شعاع جسم فلکی نتناسب است:

g=G.M/R2

 که در آن G  ثابت جهانی گرانش و برابر  6.67E-11 در آحاد   SI  میباشد.  با قرار دادن جرم زمین ( 5.97E24 کیلوگرم) و شعاع زمین ( 6370 کیلومتر) در رابطه فوق مقدار شتاب جاذبه روی کره زمین دقیقاً  9.8 متر بر مجذور ثانیه بدست میآید.  اکنون اگر اطلاعات خورشید را در آن قرار دهیم یعنی    2.0E30  کیلوگرم و   700000  کیلومتر، شتاب جاذبه روی سطح خورشید چنین بدست میآید:

g (sun) = 270 m/s2

ملاحظه میشود که شتاب جاذبه روی خورشید حدود  30 برابر بزرگتر از آن زمین ما میباشد.  از آنجا که جرم یک جسم توده موجود در آن بوده و ربطی به محل قرار گرفتن آن ندارد، لذا نتیجه میشود که مثلاً یک آدم 100 کیلوئی روی زمین در روی خورشید حدود 3 تن وزن پیدا میکند.  اشتباه نشود!  وقتی میگوئیم آدمی با وزن 100 کیلو با تساهل منظورمان وزن 100 کیلوگرم نیروست.  این نیرو روی سطح خورشید حدود 30 برابر بیشتر میشود.  لذا اگر از آسیب حرارت خورشید صرفنظر و فرض کنیم سطح آن نیز جامد است در این صورت ایستادن آدمی با جرم 100 کیلوگرم روی خورشید بسیار سخت بوده چه رسد به راه رفتن روی آن!  مثل آن میماند که روی زمین خودمان آدمی را زیر بار 2900 کیلو بار قرار دهیم!!

اما چند پرسش جالب برای شما:

1- اگر خورشید تبدیل به یک ستاره نوترونی شود در این صورت وزن شما چقدر میشود؟

2- در داخل ایستگاه فضائی که خیلی هم دور نیست چرا وزن ناگهان ناپدید میشود؟

  • مرتضی قریب

نظرات  (۵)

1) اگر جرم ستاره نوترونی را در آستانه (1.4 جرم خورشید)، چگالی آن را کوآدریلیون برابر چگالی آب بینگاریم، اگر هندسه آن را کروی درنگر آوریم و چنانچه به محاسبات متمتیکا اعتماد کنیم، شعاع تیپکال ستاره نوترونی برابر 8743.6 کیلومتر خواهد بود انشالله! اگر اعداد ارائه شده در این پست را ملاک بگیریم باجاگذاری و اتکال بر متمتیکا شتاب تیپیکال آن برابر 2.4E12 متر بر مجذور ثانیه خواهد بود و مخلص کلام اینکه مرتبه بزرگی آن E12 می شود.

2) علت سرعت مداری بالای آن است. در واقع آنها دارند سقوط میکنند ولی سرعت مداری (اگر از  آنالوژی زمخت و با فارق الکترون ها و هسته کمک بگیریم) آنها را به نوعی سقوط چرخشی که همانا به شکل فریبنده تعلیق دیده می شود سوق میدهد وگرنه آنها هم با تقریب خیلی خوبی همان شتاب گرانشی را تجربه می کنند که من و شما فی الحال روی خاک. والله أعلم.
شعاع تیپیکال ستاره نوترونی به متر است و نه کیلومتر. لغزش قلم (lapsus calami) را عفو کنید. یا حدوداً 8.7 کیلومتر.
بعد التحریر:
همه ما "احساس" بی وزنی را تقریبا بدون ماجراجویی تجربه کرده ایم. اگر نه کافی است از روی همین پل شیخ بهایی تهران بزرگ با خودرو کمی با سرعت برانیم؛ در این صورت به لطف و مرحمت شهرداری تهران در یک آن "احساس" بی وزنی دل تان را "هری" میریزد!
پرسش: کران بالای واقعی شتاب گرانش چیست؟
  • محمد جواد مظفری وانانی
  • fantastic

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی