فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۹
فروردين

سفینه ماه نشین و یک نکته شگفت انگیز در مورد آن

  مدتهاست که از پروژه آپولو و پروازهای مسافرت به ماه سپری شده و همه ما به نوعی فیلم های آنرا دیده ایم.  بخشی از این فیلم ها مربوط به نشستن مدول ماه نشین بر سطح ماه و یا برخاستن آن از سطح ماه میباشد.  پیشنهاد میشود، اگر فیلم آنرا ندیده اید به اینترنت مراجعه و آنرا ببینید.  یک نکته بسیار عجیب در این فیلم مشاهده خواهید کرد که شاید هیچگاه بدان فکر نکرده بودید.  با پدیده ای مواجه میشوید که مشابه آنرا روی زمین خودمان ندیده بودید.  به اولین نفری که این مطلب را کشف و برای این وبگاه ارسال کند جایزه خوبی خواهم داد.  امید که این یکی را برنده شوید.


پاسخ:

  برخی اشاراتی ضمنی داشتند و برخی لینک مربوط به شبهات کلی سفر به ماه را فرستاده بودند که البته همه را به دقت خواندم ولی بنظر میرسد ما همیشه باید خودمان نظر خودمان را داشته باشیم چه  تمام دنیا راجع به سوأل ما پاسخی داشته باشند چه هیچکس نظری نداده باشد.  بهتر است اول خودمان فکر کنیم و مسأله را حل کنیم و سپس به نظرات دیگران هم رجوع کنیم ببینیم حدس ما درست بوده یا نه.  طبعاً اگر نظر عمومی چیز دیگری بود آنکاه باید در جواب خود تجدید نظر یا دستکم بدیده شک بنگریم.

  و اما نکته درست در پاسخ این مطلب (که تلویحاً در لینک مربوطه نیز اشاره شده) اینست که فرود یک تخته سنگ و یک غبار بر سطح زمین همزمان صورت نمیگیرد زیرا مقاومت هوا اثر بیشتری بر غبار و تأخیر فرود آن دارد (بازهم اثر آشنای سطح به حجم!! به مطالب قبلی مراجعه کنید).  اگر کره زمین فاقد جو میبود (مثل ماه) آنگاه هردو اینها دقیقاً با هم و بسرعت فرومیافتادند!  ما چون به محیط زمین فعلی خودمان عادت کرده ایم لذا عدم وجود گرد وخاک ناشی از برخاستن ماه نشین را غیر عادی تلقی میکنیم.  گرد وخاک به پا شده فوراً بر سطح ماه مینشیند و همه ذرات چه درشت چه ریز همه با هم فرو میریزند و لذا منظره مورد توقع ما روی ماه روی نمیدهد و غیر عادی مینماید. 

  • مرتضی قریب
۰۲
فروردين

جواب جایزه بزرگ !!

  مدتی پیش پرسشی در همین وبگاه مطرح شد ( به جزئیات آن در مطلب "جایزه بزرگ" مراجعه کنید) که در آن پرسیده بودیم چرا در مورد واکنش زنجیری شکافت توسط نوترون، به جرم متنابهی از سوخت هسته ای نیاز است در حالیکه برای سایر واکنش های زنجیری در مواد شیمیائی ظاهراً به جرم بحرانی نیازی نبوده و اصلاً هیچگاه صحبتی از آن نمیشود.  مثلاً سوختن باروت سر چوب کبریت مثالی از این دست بوده و شما خود میتوانید تکمیل واکنش زنجیری را در پروسه آتش گرفتن باروت مشاهده کنید.  نکته اینجاست که هرچقدر هم باروت نوک چوب کبریت را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید باز واکنش زنجیری کماکان انجام خواهد شد و فی المثل حد پائینی وجود ندارد که اگر جرم کوچکتر از آن شد عمل سوختن انجام نپذیرد.  این در حالیست که برای یک واکنش هسته ای مانند شکافت هسته موضوع جرم بحرانی مطرح میگردد.  از آنجا که کسی پاسخ درست را نیافته است اکنون در زیر به چرائی آن پرداخته و بعنوان هدیه سال نو تقدیم میکنیم:

چرائی:

  همانطور که میدانیم، مدل پخش برای تبیین رفتار گازها و نیز هدایت حرارت در ماده مدلی است بسیار دقیق و بخوبی از پس پیشگوئی این رفتارهای شیمیائی برمیآید.  با اینکه ما اغلب از همین مدل پخش برای تبیین رفتار نوترون در یک رأکتور هسته ای نیز استفاده میکنیم لیکن درجه اعتبار آن بهمان اندازه درباره موارد شیمیائی نبوده و لذا از مدل دقیقتری بنام تئوری ترانسپورت برای نوترونها سود میبریم.  اختلاف اساسی از اینجا سرچشمه میگیرد که در بستر ماده در مورد حرارت و یا در مورد گازها، فرکانس برخوردها فوق العاده زیاد است و لذا پویش آزاد متوسط فوق العاده کوچک بوده در حدود ابعاد اتمی است.  این بما اجازه میدهد که فرض کنیم، بلا استثنا، حرکت گاز از محل با تراکم زیاد بسمت محلی با تراکم کم صورت میپذیرد.  متشابهاً گرما از محل داغ تر بسمت محل سردتر جاری میشود.  اما در مورد نوترونها چه؟!  نکته همین جاست.  احتمال پراکنده شدن نوترون توسط ماده ای که در آن جاری است نسبتاً کوچک است که در ترمینولوژی رأکتور به سطح مقطع موسوم است.  لذا این کوچکی سطح مقطع پراکندگی ایجاب میکند که نوترونها به جای حالت پخش متقارن تمایل به حرکت در همان مسیر اولیه خود داشته باشند که به   streaming  موسوم است.  به عبارت دیگر نوترون فاصله نسبتاً بزرگی را در بین برخوردها طی میکند.  مقدار متوسط آن به پویش آزاد متوسط معروف بوده و برای نوترون در حد سانتیمتر است.  که البته در مقام مقایسه با ابعاد اتمی (شبکه کریستالی ماده) بسیار بسیار بزرگ است!  همین مطلب بظاهر بدیهی باعث موضوعیت جرم بحرانی میگردد.  

چند حالت حدی:

  اگر بر فرض، عمل و رفتار پراکندگی نوترون در ماده مشابه نظیر خود در عملیات شیمیائی میبود در اینصورت میتوانستیم رأکتور کوچکی داشته باشیم که روی ماشن خود سوار کنیم.  صنعت هسته ای بکلی زیر و رو میشد.  هم در جهت مثبت و هم منفی!  مثلاً تروریست های انتحاری همگی مجهز به کمربند های هسته ای میشدند و راندمان خرابکاری بسی افزایش میافت و نسل بشر شاید خیلی زودتر از اینها کلک خویش را کنده بود.  پس نفس راحتی بکشید که چنین نیست.  ضمناً این تائید دیگریست بر مطلب منتشره قبلی خود که گفتیم هر پدیده ای در بطن خود هم حاوی جنبه های مثبت و هم منفی است.   حال بیائید فرض کنید که برعکس، میزان واکنش نوترون خیلی کمتر از مقدار فعلی بوده و چیزی مشابه نوترینو میبود.  در این حالت ابعاد جرم بحرانی برای ایجاد واکنش خودکفا سر به ابعاد میان-ستاره ای میزد!  طبعاً نه صنعت هسته ای بود، نه بمب هسته ای، و نه رشته ای بنام  رشته مهندسی هسته ای!  خوب، البته طبیعت هوای همه را داشته و افراط و تفریط روا نداشته است.

همه آنچه در بالا گفته ایم هریک میتواند بذر هائی برای شروع مباحث جدیدتر و یا آغازگر سوأالاتی جدیدتر از سوی شما باشد. 

بعدالتحریر:

بعد از آخرین پرسش و پاسخ ها که در متن فوق بدان ها اشاره شده، سوألات دیگری از سوی برخی دوستان مطرح شد که توضیحات بیشتری را میطلبد.  توضیحات زیر برای هرچه بیشتر روشن شدن اینگونه سوألات است.

  اگر در مطلب جایزه بزرگ و جوابی که برای آن ارائه دادم دقت کرده باشید، نکته در طول مسافت آزادی است که نوترون بطور مستقیم در فاصله بین برخوردها در ماده طی میکند.  این فاصله حدود سانتیمتر است که در مقام مقایسه با ابعاد اتم ( و البته هسته) بطور وحشتناکی بزرگ است (چند برابر ؟!).  اگر در حدود ابعاد اتم میبود میشد انتظار داشت مانند یک چوب کبریت، و بلکه هر اندازه بخواهید کوچکتر، آتش هسته ای داشته باشیم!!    باید تأکید کنیم که واکنش زنجیری در اورانیوم با هر غنا و با هر جرمی همواره وجود دارد اما ممکن است این واکنش "خود کفا" (یا self-sustained) نباشد.  پس در اورانیوم طبیعی نیز واکنش زنجیری هست اما خود کفا نیست و بعبارت دیگر ضریب تکثیر کوچکتر از واحد است ( اما بدانید و آگاه باشید که صفر نیست!).  در واکنش زنجیری خود کفا مقدار آن 1 یا بزرگتر از واحد است که بستگی به توده اورانیوم و غنای مربوطه دارد.  اگر سوخت ما طبیعی باشد و یا اصلاً فرض کنید کلاً حاوی ایزوتوپ 238 باشد هیچ جرمی قادر به ارائه واکنش زنجیری خود کفا نیست (خودتان حدس بزنید چرا).  اما در مورد آن یک ایزوتوپ دیگر این امکان برای از یک جرمی به بالا وجود دارد.  اگر m.f.p بسیار کوچک در حدود ابعاد اتمی میبود در این صورت حتی برای توده کوچکی از آن به اندازه نوک سوزن نیز میتوانستیم انفجار هسته ای داشته باشیم!  جالب است نه؟

  • مرتضی قریب