فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

سفینه ماه نشین- پرسش و پاسخ

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۱۸ ب.ظ

سفینه ماه نشین و یک نکته شگفت انگیز در مورد آن

  مدتهاست که از پروژه آپولو و پروازهای مسافرت به ماه سپری شده و همه ما به نوعی فیلم های آنرا دیده ایم.  بخشی از این فیلم ها مربوط به نشستن مدول ماه نشین بر سطح ماه و یا برخاستن آن از سطح ماه میباشد.  پیشنهاد میشود، اگر فیلم آنرا ندیده اید به اینترنت مراجعه و آنرا ببینید.  یک نکته بسیار عجیب در این فیلم مشاهده خواهید کرد که شاید هیچگاه بدان فکر نکرده بودید.  با پدیده ای مواجه میشوید که مشابه آنرا روی زمین خودمان ندیده بودید.  به اولین نفری که این مطلب را کشف و برای این وبگاه ارسال کند جایزه خوبی خواهم داد.  امید که این یکی را برنده شوید.


پاسخ:

  برخی اشاراتی ضمنی داشتند و برخی لینک مربوط به شبهات کلی سفر به ماه را فرستاده بودند که البته همه را به دقت خواندم ولی بنظر میرسد ما همیشه باید خودمان نظر خودمان را داشته باشیم چه  تمام دنیا راجع به سوأل ما پاسخی داشته باشند چه هیچکس نظری نداده باشد.  بهتر است اول خودمان فکر کنیم و مسأله را حل کنیم و سپس به نظرات دیگران هم رجوع کنیم ببینیم حدس ما درست بوده یا نه.  طبعاً اگر نظر عمومی چیز دیگری بود آنکاه باید در جواب خود تجدید نظر یا دستکم بدیده شک بنگریم.

  و اما نکته درست در پاسخ این مطلب (که تلویحاً در لینک مربوطه نیز اشاره شده) اینست که فرود یک تخته سنگ و یک غبار بر سطح زمین همزمان صورت نمیگیرد زیرا مقاومت هوا اثر بیشتری بر غبار و تأخیر فرود آن دارد (بازهم اثر آشنای سطح به حجم!! به مطالب قبلی مراجعه کنید).  اگر کره زمین فاقد جو میبود (مثل ماه) آنگاه هردو اینها دقیقاً با هم و بسرعت فرومیافتادند!  ما چون به محیط زمین فعلی خودمان عادت کرده ایم لذا عدم وجود گرد وخاک ناشی از برخاستن ماه نشین را غیر عادی تلقی میکنیم.  گرد وخاک به پا شده فوراً بر سطح ماه مینشیند و همه ذرات چه درشت چه ریز همه با هم فرو میریزند و لذا منظره مورد توقع ما روی ماه روی نمیدهد و غیر عادی مینماید. 

  • مرتضی قریب

مدول ماه نشین

پدیده عجیب

نظرات  (۷)

  • محمد جواد مظفری وانانی
  • سلام استاد

    چنانچه ماه نشین را که در مؤسسه ی اسمیت سونیان (smith sonian institute) در معرض نمایش عمومی قرار دارد، بررسی کنیم و به هسته ی موتور راکت که درون ماه نشین قرار داده شده است توجه کنیم که به قمست بالای نازل راکت در قسمت پایین مرکز ماه نشین متصل شده است، این همان موتور راکتی است که می گویند نیروی اضافه برای فرود بر ماه و برخاستن از آن را فراهم کرده است. درنمونه ی واقعی ماه نشین این موتور راکت موجود است اما در فیلم ها و عکس هایی که گفته می شود روی ماه از ماه نشین گرفته شده است دیده نمی شود. موفق و مؤید باشید. 

    سلام

    با توجه به عکسها و تصاویر موجود سفر انسان به ماه توسط آپلو، گمانه زنی هایی در مورد دروغ بودن این سفر آورده شده است که می توان به این شبه اشاره نمود:

    مگر می‌شود سفینه‌ای به بزرگی آپولو روی ماه فرود بیاید و گردوخاکی به پا نشود و حفره ای ایجاد نگردد؟

    البته برخی افراد برای شبهاتی مانند این جوابی آورده اند.........

    پاسخ:
    اتفاقاً خوب به نکته درستی اشاره کردید.  هیچ دروغی در کار نبوده.  اکنون فکر کنید (همه) و بگو ئید چرا هیچ گرد و خاکی به پا نشد.  دستکم ما در فیلمهای مربوطه چنین چیزی را ندیدیم.  این را جواب دهید.

    سلام

    زمین وماه دارای شرایط یکسانی نیستند. به طور مثال اگر در روی زمین یک سطح غبار گرفته را فوت کنیم، غبارها در اثر جریان هوایی که ما تولید می کنیم جابجا می شود. به عبارت دیگر جریان هوایی که از دمیدن ما به وجود آمده غبار را حرکت داده و جابجا میکند. در ماه جوی وجود ندارد در نتیجه هوا و در نتیجه جریان هوایی برای ایجاد گردو خاک وجود ندارد.

    پاسخ:
    آیا اگر از ارتفاع 10 متری از سطح زمین یک تخته سنگ و یک غبار را همزمان رها کنیم، با هم بر سطح زمین فرود میآیند؟!!!
    http://www.telegraph.co.uk/news/science/space/5833633/Apollo-11-Moon-landing-conspiracy-theories-debunked.html

    گرانش در کره ماه حدود یک ششم گرانش در زمین می باشد. یعنی اگر تکه سنگی را از بالا به پایین پرتاب کنیم با سرعت کمتری فرود می آید. شما فرمودید " گرد و خاک به پا شده فورا بر سطح ماه می نشیند و همه ذرات چه درشت چه ریز باهم فرود می ریزند". آیا نیروی گرانش برای این ذرات قابل اغماض است؟ در کره ماه مقاومت هوا وجود ندارد ولی توقع داریم به دلیل وجود گرانش کم اجسام با سرعت کمتری فرود بیایند ؟؟

    پاسخ:
    منظور ما از عبارت "گرد و خاک" چیست ؟! این فقط روی کراتی مصداق دارد که مانند زمین دارای جو میباشند.  روی ماه و سایر کرات بدون "جو" چه کره ای بزرگ باشد چه کوچک، گرد وخاک به آن شکل که ما زمینی ها انتظار داریم بی معنی است!!  در ارتفاع 1 متری سطح زمین اگر قلوه سنگی را رها کنیم حدود 0.5 ثانیه بعد روی زمین است.  اما مشتی از خاک نرم را رها کنیم چقدر طول میکشد؟  بستگی به "مش" ذرات دارد و در هر حال خیلی بیشتر طول میکشد.  آنها که در خوزستان از "ریز گرد" ها در رنج و عذابند خیلی بهتر این را درک میکنند چه اینکه همانطور که از اسمش پیداست "مش" این ذرات فوق العاده ریز بوده و لذا گوئی در هوا شناورند.  اگر در این مورد اشکالی هست، بهتر است یکبار دیگر مطالب قبلی درباره اهمیت نسبت سطح به حجم مرور شود.  اما در همان ارتفاع 1 متری از سطح ماه، چتانچه قلوه سنگ رها شود دیرتر سقوط میکند و تقریباً 1 ثانیه طول میکشد که همان یک چشم برهم زدن خودمان است.  اما جالب اینجاست که اگر یک مشت از همان ریز گرد هائی که اینجا روزها و هفته ها در هوا شناور است آنجا روی سطح ماه در همان 1 ثانیه بر سطح فرو مینشیند.  با مقایسه با زمین میتوان گفت "فوراً " فرو مینشیند که واضحاً منظور صفر ثانیه نیست!  لذا نقش حضور "جو" بسیار بیشتر از گرانش کمتر ماه است.  البته اضافه کنیم که حرکات افقی و عمودی هوا در تأخیر فرود ذرات نیز مؤثر است.َ
    https://space.stackexchange.com/questions/1691/why-didnt-the-apollo-11-lander-blow-the-dust-away-or-why-does-it-look-like-it
    تشکر بابت مطالب خوبی که می گذارید و همچنین توجه ای که به پاسخ و سوالات بنده داشتید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی