فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

غبار روی شیشه

دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ب.ظ

غبار روی شیشه پنجره یا شیشه اتوموبیل

اغلب برخورد ما با پدیده ها بصورتی است که آنها را واضح و مبرهن می انگاریم.  در صورتی که واقعاً اینطور نیست و اگر به کنه پدیده ها نگاه کنیم چندان هم واضح و مبرهن نیست.  البته این نوع نگاه در مسایل اجتماعی و فرهنگی نیز تسری دارد که مشکلات زیادی را هم به همراه دارد.  در هر حال یکی از این موضوعات همین مطلب حاضر  است که چرا غبار روی شیشه در اثر سنگینی خودش سر نمیخورد و به پائین سقوط نمی کند!  ولی ما چون به این مشاهده عادت کرده ایم برایمان عادی مینماید.  اگر به نوعی با بزرگنمائی به سطح شیشه نگاه کرده و غبار را معاینه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که تقریباً از گلوله های کروی شکلی تشکیل شده که روی سطح شیشه چسبیده است.  اگر با انگشت ضرباتی به شیشه وارد کنیم ذرات درشت تر فرو میریزد اما ریزتر ها همچنان چسبیده اند مگر اینکه بکمک پارچه پاک شوند.  چرائی این مسأله به نوعی بطور غیر مستقیم به مطلب گذشته ما در خصوص جرم بحرانی هم مربوط میگردد.  قدری به آن فکر کنید تا در مطلب بعدی چرائی آن را توضیح دهیم.

  • مرتضی قریب

جرم بحرانی

سطح به حجم

غبار

نظرات  (۳)

سطح عایقی مثل شیشه به راحتی و صرفا با عبور جریان هوای خشک و اصطکاک اندک حاصل از آن بار االکتریکی پیدا می کند (ای بسا مثل یک خارن عمل کند و سطح داخلی و خارجی آن جمع کننده بارهای مخالف باشند). ذرات معلق در هوا (ریزپارهای ناشی از سلولهای مرده پوست، گرده های گل و گیاه، کرک و مو، ذرات روغن ناشی از آشپزی و...) هم که عمدتا عایق های هستند که بخاطر سطح ناچیزشان مستعد باردار شدن هستند. حال آنهایی که بر حسب اتفاق بار مخالف سطح شیشه دارند در دام نیروی الکترو استاتیک می افتند که از نیروی گرانش قوی تر است. این مسئله روی سطوح نمایشگرها بیشتر خودنمایی میکند. اگر این توجیه بخواهد درست باشد، انتظار میرود این پدیده در هوای مرطوب چندان غالب نباشد که مشاهدات عادی روزمره مؤید آن است. والله أعلم.

بعد التحریر: بهره گیری از دستمال خشک یا داسترهای سینتتیک که بر تزاحم نیروی الکترو استاتیکی می افزایند، راهکار مناسبی برای روبیدن گرد و غبار  نیستند. ما خوذمان از داستر با پر شتر مرغ استفاده می کنیم که گرد و غبار را لابلای زبری های فراوان دسته های پر به اسارت می برد.
«رازهایی از جهانِ ناپیدا» را برای بازدیدکنندگان ارژومند این صفحه در اینجا بارگذاری کرده ام. امیدوارم شما هم لذت ببرید!
رویداد دقیقه 17 و 39 ثانیه را با چه پدیده فیزیکی میتوان تعلیل کرد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی