فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

پی نوشت برای غبار روی شیشه

چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۵ ب.ظ


پی نوشت برای "غبار روی شیشه"

ما در مطلب قبلی خود شیشه را به عنوان مثال انتخاب کردیم زیرا غبار روی آن بهتر دیده میشود والا غبار روی همه چیز مینشیند خواه افقی باشد خواه عمودی، خواه عایق باشد خواه رسانا.  لذا مسأله چندان به رسانا یا عایق بودن سطح مورد نظر بستگی ندارد گو اینکه به نوعی به پدیده الکتریسیته ربط پیدا میکند.  در اصل ملکولها از نظر توزیع بار الکتریکی کاملاً متقارن نیستند و همین باعث نوعی جاذبه برقی بین ملکولی میشود که به نیروی بین ملکولی یا نیروی "واندروالس" مشهور است.  بنابراین این چسبندگی همیشه وجود داشته و دارد منتها اگر نیروی گرانش زمین غالب باشد اغلب به نظر نمیآید.  این نیرو اگر مابین ذرات خود ماده باشد به نیروی التصاقی ( cohesion ) و اگر بین دو ماده مختلف باشد به نیروی اتصالی ( adhesion) معروف است. 

  چسبندگی غباری که روی شیشه مینشیند ناشی از نیروی  اتصالی بین غبار و شیشه است.  اگر نیروی وزن غبار چندان زیاد نباشد همچنان به سطح شیشه چسبیده و به پائین سر نمیخورد.  اما اگر به اندازه کافی بزرگ باشد، نیروی وزن بر نیروی چسبندگی غلبه کرده و سقوط میکند.  در تحلیل نهائی این فقط ذرات ریز (غبار) است که روی شیشه اتوموبیل چسبیده باقی میماند و مثلاً هیچگاه توپ فوتبال به شیشه چسبیده نخواهد ماند.  اینجاست که پای مطلبی به میان میآید که قبلاً در مطالب پیشین به اندازه کافی بحث شده بود: نسبت سطح به حجم !

  نیروی وزن متناسب است با حجم و لذا توان سوم ابعاد (مثلاً شعاع).  اما نیروی چسبندگی، مثل همه واکنش های شیمیائی، وابسته است به سطح و لذا توان دوم ابعاد.  پس برای ذرات باندازه کافی ریز نیروی چسبندگی بر وزن غلبه کرده و غبار ریز همچنان خود را به سطح چسبیده نگاه میدارند.  اتفاقاً اگر سطح شیشه مرطوب باشد شدت چسبندگی بیشتر میشود.  اگر سطح شیشه خشک باشد با تلنگری که میزنیم ذرات بزرگتر فرو میریزند اما کوچکتر ها دوام میآورند (قرینه دیگری بر اینکه آنها که بیش  از توان خود بزرگ میشوند زودتر فرومیریزند!).  حال در وضعی هستیم که شاید بتوانیم یک پدیده جالب که در کودکی شاهد بوده ایم تعلیل کنیم.

  در گذشته ها  حبوبات که به این تمیزی در بازار است نبود، مادر بزرگ ها در یک سینی بزرگ آن را "پیش" میدادند و تمیز ها را از خس و خاشاک جدا میکردند.  مادر بزرگ ها بدون اطلاع از فیزیک کلاسیک چگونه بدین کار موفق میشدند؟  علت این جداشدن در چیست؟ اگر پی بردید در بحث ما شرکت کرده و بنویسید.

نظرات  (۱۱)

  • محمد جواد مظفری وانانی
  • nice
    در هوای مرطوب غبار بیشتر جذب شیشه میشود؟! والله ما رأینا!
    پاسخ:
    در هوای مرطوب و مه آلود گرد و خاک کمتری وجود دارد زیرا جذب قطرات بسیار ریز آب میشود (اظهر من الشمس چسبندگی !!!!) و اگر سطح جسم (هر چیز) مرطوب باشد و به آن غبار بپاشیم مقدار بیشتری میچسبد.  دقت کنید تک تک لغات در متن علمی معنی دقیق دارد و خلط مبحث نشود!

    اپیزود نخست مستند دیدنی «کیهان: اُدیسه‌ی فضا-زمان» که نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان و کیهانشناس امریکایی آن را می‌گرداند و به نوعی جا پای کارل سیگان معروف و فقید گذاشته است را از اینجا دانلود کنید!

    تبصره: لینک دانلود از تاریخ انتشار آن تنها یک هفته اعتبار دارد.

    ویدئوی کوتاهی از تکنولوژی کاهش تجمع غبار بر شیشه در اینجا
    پاسخ:
    فلذا اگر سطح جسم (در این ویدئو شیشه) با یک ماده و تکنیک خاص که چسبندگی کمتری دارد پوشش داده شود نیروی اتصالی بین غبار و سطح پوشش کاسته و غبار کمتر مینشیند.  اما باقی قضایا سرجای خود هست.

    در آستانه انتخابات مجلس، یک شهروند جان‌پاک که مسائل ضدونقیض سیاسیِ روز بیکباره او را سرگردان کرده، برای رأی دادن به نامزدهای جناح اصلح (!)، دست به دامان بازی زیر شده است:

    در دست راست خود دو تاس 20وجهی و در دست چپ دو تاس 10وجهی دارد. با شروع از دست راست، فرایند تاس‌ریزان را پی‌در‌پی آغاز می‌کند. چنانچه دست راست او پیروز شود به نامزدهای جناح چپ (!) رأی می‌دهد وگرنه برگه رأی خود را با نامهای جناح‌راستی می‌انباند! او پیروزی دست راست را چنین معنا می‌کند:

    «اگر پیش از آنکه مجموع تاس‌های نشسته از دست چپ 17 شود، مجموع تاس‌های نشسته از دست راست 33 شود، دست راست پیروز شده است.»

    مطلوب است احتمال رأی این شهروند بخت‌پناه به نامزدهای جناح چپ (طراح مسئله: یاشا)

    اینک: درصورت تمایل، فایلی که در اینجا آپلودشده را برگیرید و صص 75 و 76 (بخش 2-6-3) را از نظر بگذرانید.

    (رمز فایل: صورت و مخرج احتمال محاسبه‌شده را از چپ به راست به ترتیب کنار هم بگذارید!)

    Je ne pouvais pas ouvrir; il vaut mieux vérifier le calcul
    آیا شایسته تر نیست که به زبان فارسی بنویسیم؟ هرچه باشد این بلاگ به زبان شیرین فارسی است.
    محاسبات انجام شده درست است؛ شما راه حل خود را کنترل کنید!
    علت موفقیت مادربزرگها در "پیش دادن سینی": (با تقلب از محضر استاد) اولا نسبت سطح به حجم در خس و خاشاک خیلی بیشتر است. ثانیا دانه های غلات و حبوبات اصطکاک غلتشی دارند که می دانیم از از اصطکاک لغزشی کمتر است؛ بنابراین عملیات جداسازی خس و خاشاک از حبوبات با موفقیت انجام میشود.
    و اما یک کنایه ادبی نه چندان بی ارتباط: ترکیب کنایی "بوجار لنجان" بر چه دلالت دارد؟
    اگر احتمال نسشتن جفت تاس 20وجهی طوریکه مجموع خالها 33 باشد را p و احتمال نسشتن جفت تاس 10وجهی طوریکه مجموع خالها 17 باشد را q درنظر بگیریم؛ در اینصورت احتمال مورد نظر چنین است:

    SUMn=0infini [(1-p)n(1-q)n(p)] = p*(p+q-pq)-1
    (واضح است که p=8/400=1/50 و q=4/100=1/25)

    بعد التحریر: "infini" را محض خاطر کامیشای عزیز نوشتم که خدا نکند از من دلخور باشد! (آیین تقوا ما نیز دانیم)


    درود بر استاد قریب:
    مانند همیشه این سلول های خاکستری را به صرف قدحی انرژی دعوت می فرمائید.
    البته در مورد مطلب بالا بودن اینکه به اصل مبحث خدشه ای وارد شود، ذکر نکته ای لازم است. در مورد شیشه سطح غیر صیقلی و ناصاف شیشه که برای ذرات ریز گرد و غبار مانند رشته کوه های ایران هستند، خود نوعی عامل نگهدارنده محسوب می شود به نحوی که حتی برای اتوبوس که شیشه عمودی دارد حین بارندگی می بایست از برف پاک کن استفاده نمود. این مشکت در شیشه های جدید که از نانو ساخته شده اند تا حدی برطرف شده و قطرات باران بدن نیاز به برف پاک کن از روی شیشه خودروها غلت خورده و به پائین سرازیر می شوند.
     سپاس از این مطالب زیبا.
    پاسخ:
    ضمن تشکر از توجه و دقت شما، عرض به خدمتتان که اگر سطح شیشه بصورت ایده آل نیز صاف و صیقلی باشد باز هم قطرات آب باران همچنان مایلند به شیشه اتوبوس شما بچسبند همانطور که یک قطره چسب رازی به شیشه چسبیده ول کن نیست!  گواینکه خلل و فرج این چسبندگی را تشدید میکند، اما فرایند اصلی همانا نیروی واندروالس مذکور در متن نوشته اصلی است.  اگر شیشه با پوششی مثل چربی یا مواد نو ظوهور نانو پوشیده باشد این چسبندگی کمتر میشود و نیروی وزن کار خود را تمام میکند.
    Merci beaucoup! l'astuce consiste à considérer (a, b) et (b, a) événements distincts

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی