فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

فیزیک و انرژی

مطالب در رابطه با فیزیک، انرژی، فلسفه علم، و مسائل مرتبط می باشد. برای راحتی مطالعه از تابلت یا PC استفاده شود

محلی برای نقد و گفتگوی علمی در خصوص مسائل مبتلابه با تکیه بر کاربرد آموخته های کلاسیک در تبیین و تشریح این مسائل. در این رابطه خواننده تشویق میشود که از دریچه دیگری به مسائل پیرامونی نگریسته و آنچه را میبیند و میشنود را به بوته نقد و آزمایش گذارد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب

جاهلیت

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۴۰ ب.ظ

جاهلیت

  یکی از خوانندگان این وبگاه خواسته است در مورد "جاهلیت مدرن" نیز مطلبی نوشته شود.  اما من عنوان ساده تر فوق را انتخاب کردم زیرا جاهلیت، جاهلیت است و دیروز و امروز و فردا ندارد.  البته تعریف ما اینجا از جاهلیت نداشتن "اطلاعات" به معنای اخص کلمه نیست.  مثلا" مردم هزار سال پیش را به صرف نداشتن اطلاع از اختراعات امروزی ما و نحوه زندگی پیشرفته  نمیتوان "جاهل" تلقی کرده مورد انتقاد قرار داد.  بلکه بهتر است آنرا اینگونه قلمداد کرد که یک پروسه تفکر خشک و جامد است که قابلیت هیچگونه تحول و تطور را نداشته و نقطه ای ثابت روی محور زمان میباشد.  همینجا لازمست به سوء تفاهم رایجی اشاره کرد که اغلب ما را به دست انداز میاندازد.  تفاوت مهمی بین "اطلاعات" و "دانش" وجود دارد که اغلب با هم خلط میشود.  کسی که اطلاعات زیادی، درباره هرچیز، دارد را ما اغلب دانشمند تلقی میکنیم در حالیکه ممکنست اطلاعات زیادی داشته باشد بدون آنکه لزوماً دانشمند باشد.  کسی که دیوان حافظ را حفظ باشد دانشمند نیست بلکه فقط حافظه خوبی دارد که البته رشک برانگیز است.  اما اگر همین فرد قدرت تعبیر و تفسیر آن ابیات را داشته و بر ساختارهای زبانشناسی آنها احاطه داشته باشد میگوئیم حافظ شناس است و به عبارتی دانشمند در حوزه ادبیات فارسی بوده هرچند ابیات را از رو بخواند و حافظه خوبی هم نداشته باشد!   در سایر حوزه ها امر بهمین منوال است با این تفاوت که در حوزه علوم دقیقه آنچه بیشتر بکار میآید تفکر و استدلال است و حافظه نقش درجه دوم را ایفا میکند.  اگر در قدیم حفظ بودن حجم وسیعی از اطلاعات مزیت بزرگی بحساب میآمد، امروز با در دست بودن انواع حافظه های متحرک (آیفون، آیپد، حافظه فلاش...) فشار از حافظه انسانی مرتفع شده است.

  اتفاقاً این مطلب امروزه بیش از هر زمان دیگری خودنمائی میکند.  شما امروزه با اشاره یک تکمه روی رایانه خود بسادگی میتوانید واژه "جاهلیت مدرن" را جستجو کرده و به یکباره انبوهی از "اطلاعات" بر سرتان ببارد که حتی فرصت مرور تیترهای آنها را هم نداشته باشید، چه رسد به مطالعه همه آنها.  بنابراین از این حیث ما امروز در دنیای اطلاعات بسر میبریم (اگر نگوئیم غرق شده ایم!) و چیزی نیست که بخواهیم در مورد آن بدانیم و نتوانیم.  پس حالا آیا همه دانشمند شده ایم؟  خیر.  اتفاقاً بیش از پیش از این کیفیت فاصله گرفته ایم.  دانش به معنای آنست که اطلاعات جدید را گرفته و با انبوه اطلاعات گذشته مقایسه کرده، صحت و سقم آنها را با قوانین موجود سنجیده و ارتباط معنا داری بین آنها یافته و آنها را مرتب و طبقه بندی کرد.  کسی که بدین رویه کار کند کارگر فکری است و میتوان وی را دانشمند دانست.  از این مرحله فراتر، کسی است که علاوه بر همه اینها، موفق به کشف روابط جدید و لذا قوانین جدید گردیده و با انتشار آن، جامعه را تواناتر از قبل کرده و قابلیت پیش بینی آینده را افزایش دهد.  در جامعه به چنین فردی همچنان دانشمند گفته میشود در حالیکه اهمیت کار آنان صدچندان است.  عموم استادانی که در دانشگاه ها درس میدهند در اصل "شارح" هستند یعنی دانش موجود را شرح داده و به نسل جدید منتقل میکنند.  فقط فعالیت درصد کمی از آنان ممکنست اثر تعیین کننده ای در پیشرفت دانش داشته باشد.   ضمن اینکه واردات تکنولوژی خوبست اما اگر اشراف همه جانبه وجود نداشته باشد در بهترین حالت تکنسین های خوبی خواهیم شد و یک جای کار همچنان لنگ خواهد زد. اخیراً اعلام کرده اند که تأسیسات موجود فردو برای غنی سازی ایزوتوپهای سبک مورد استفاده صنایع و پزشکی بکار خواهد رفت.  اما برای این کار گفته اند نیازمند کمک روسها هستیم.  چون صد آید نود هم پیش ماست!   پس چگونه است که کار سخت تر را بتنهائی انجام داده ایم اما برای کار ساده تر ( به دلیل تفاوت نسبی بیشتر در جرم ها) باید محتاج روسها بوده و آنرا بلد نیستیم؟!  آیا پرنسیپ های اساسی در این فرایند را درک نکرده ایم؟  یا... بهر روی تأکید میشود که انباشت اطلاعات خودمان را با دانشمند شدن اشتباه نگیریم.  این یک ترس واقعی است که امروزه در جامعه ما وجود دارد که در اختیار داشتن اطلاعات بتواند ایجاد شبهه کرده و قدرتی کاذب را تداعی کند.  برای ترویج دانش باید سوأل کرد و انتقاد کرد و اصلاح کرد و باز هم همین چرخه تکرار و تکرار شود.  و این بی شک نیازمند محیط سالم و مناسب برای انجام این فرایند است.

  با بازگشت به پرسش اصلی که جاهلیت (مدرن) چیست، بنظر میرسد که هرآنچه ما را از فرایند فوق دور نماید، دور شدن از دانش و، طبعاً، روآوردن به جاهلیت باشد.  هرآنچه موجب انجماد تفکر در یک مرحله خاص باشد میتوان جاهلیت نامید.  این روند نه تنها در علوم دقیقه بلکه در علوم اجتماعی و کلاً در رفتارهای اجتماعی نیز مدخلیت دارد.  زمانی بود که رایانه مختص طبقات تحصیل کرده بود اما امروزه حجم عظیمی از موهومات و خرافات نیز در پایگاه های داده طبقه بندی شده و منتظر شکارهای ساده لوح خود میباشند.  آنچه که در نهایت ممکنست باعث نجات ساده لوحان گردد همانا حس کنجکاوی است که کمابیش در همه وجود دارد.  کنجکاوی به مثابه آن جرقه کوچکی است که قادر به راه انداختن تنور است.  تنور تفکر و دوری هر چه بیشتر از جاهلیت.

  • مرتضی قریب

اطلاعات

جاهلیت

دانش

نظرات  (۵)

سخن درست و سنجیده ای است: "جاهلیت، جاهلیت است و دیروز و امروز و فردا ندارد."
جهل مقاومت و سرسختی دربرابر یادگیری و حلول علم در نفس در موجودی است که توانایی و مقدمات و ملزومات یادگیری و دانستن را دارد و با اینهمه از آن سر باز می زند. با این تعریف نمیتوان یک عقب افتاده ذهنی یا چنانکه در مطلب پست شده آمده، ناآگاهی پیشینیان به مسائل امروزی را جاهلیت تلقی کرد زیرا شرط توانایی و ملزومات دانستن را برنمی آورد.
جهل کردن ستیزه و سرسختی نفسی است که راه دانستن، پیشرفت و کمال را به رغم استعدادهای درونی و ذاتی و شرایط مساعدی که برای آن مهیا است، بر خود می بندد و همانگونه که با نکته سنجی در مطلب بالا آمده دیروز و امروز و فردا ندارد.
یک سؤال:

در بعضی کتابها λ را احتمال واپاشی یک هسته معین در واحد زمان تعریف میکنند.
اگر نیمه عمر یک نوکلوئید 0.2 ثانیه باشد، 3.46~λ که از یک بزرگتر است. این نامگذاری را چگونه توجیه میکنید؟ (ملاحظه مشابهی در خصوص سطح مقطع ماکروسکوپیک وجود دارد. مثلا سطح مقطع ماکروسکوپیک پراکندگی آب سبک 3.45 بر سانتی متر است.)
پاسخ:
 پرسش بسیار بجا و در عین حال مهمی را مطرح کرده اید که متأسفانه دانشجویان در دوره درس مطرح نکرده و برای کسانی چون شما بصورت معما جلوه گر میشود.   چون در درجه نخست استاد درس شما (در موضوع مربوطه) باید جوابگو باشد، پس ابتدا از ایشان پرسش نمائید و اگر جواب قانع کننده دریافت نکردید مجدداً بخواهید که من جواب لازم را بدهم.  از آنجا که موضوع مهمی است ترجیح میدهم بصورت مقاله جداگانه ای که برای همه قابل استفاده باشد هفته آتی در همین وبگاه منتشر کنم.  به دوستان دیگر هم بگوئید که استفاده کنند.  موفق باشید.
3پاس.
مردمی که از تاریخ گذشته کشورشان اطلاعی نداشته باشند و حتی اسامی و اختراعات و اکتشافات و اندیشه های دانشمندان رو نه بدنند و نه مطالعه کنند روز به روز بیشتر در جهل فرومیرن چون دچار خودشیفتگی افراطی میشن و ذهنیتشون روی شناخت بیشتر بسته میشه.البته که خیلی ها هم از جاهلیت بقیه به نفع خود استفاده میکنن.تفاوت جاهلیت مدرن به نظرم در اینه که در دنیای غرق شده در اطلاعات نوعی پس زنی افراد به علم وجود داره مثل حس اشباع شدن و دست کشیدن از غذا بخاطر سیری زیاد.شاید به خاطر اینکه از هر مطلبی تکه ای وارد مغز شده بدون اینکه فرد بتواند دنباله رو همان مطلب باشد یا بتواند در ذهنش طبقه بندی کنه.
امروز جامعه درگیر دستیابی و خودکفایی هسته ای ست فردا درگیر درمان سرطان و فرداهای دیگر دستیابی به صنعت خودرو و شاید هم روزی کشت محصولات کشاورزی ارگانیک بدون اینکه روی هرکدوم فوکوس شه و وقت و علم صرف شه و خیلی افسارگریخته به هرمطلبی پرداخته میشه تا گفته بشه ما هم هستیم و از هیچ کشوری توی دنیا کم نمیاریم و این خودبزرگ بینی میشه جاهلیت امروز.ی عالمه مطلب و مقاله و راهکار و بحث بدون ارزش قایل شدن برای هیچ کدام.
پاسخ:
نگرانی عمیق من و بسیاری از شمایان در این است که مسایلی را که بزودی باید در آینده حل کنیم و بخش بزرگی از نیروی کار را بخود تخصیص خواهد داد، همانا رفع و رجوع کردن مشکلاتی است که امروز در حال تولید آنها هستیم.  مسأله آلودگی محیط زیست مسأله کوچکی نیست و رفته رفته به مشکل اصلی ما تبدیل میگردد.  یعنی حل مشکلی که از ابتدا میشد از آن پرهیز کرد.  و نیز مسائل مربوط به آب و بهره وری و جمعیت و ... از همین رو کارشناسان فن همواره یک رشد اقتصادی کوچک ولی پایدار را توصیه کرده اند.  آنها که باید گوش دهند توجه نمیکنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی